Slow fashion teď hýbe světem… KONEČNĚ! A co to je? Proč bychom se měli snažit o udržitelnou módu? To je téma na delší povídání, ale můj názor je asi takový:
Konečně se svět začal víc zabývat tím, co jíme, jak se chováme k přírodě, i k sobě samým.. No a v neposlední řadě i k tomu, jak se chováme ke druhým, ale nejen našim přátelům, spolupracovníkům, členům rodiny, ale i cizím lidem, těm kteří jsou od nás sice na míle vzdáleni a my je nikdy nepotkáme, ale díky kterým máme tričko z výprodeje za 39kč, nebo kryt na telefon za 20kč, který za týden vyhodíme.
Konečně nám přestává být lhostejné, že v Asii (a nejen tam), pracují malé děti a jejich rodiče mají měsíční výplatu pomalu jako my za 1 den (a to ještě přeháním)…
Jedna věc totiž je, že stejně jako si lidé neuvědomují při rychlém nakupování za pár korun, co to stálo tvrdého potu toho člověka co nám věc vyrobil, tak stejně tak si neuvědomujeme, za jak dlouho (nebo spíš krátce) ji my vyhodíme do popelnice.
Přiznejme si, kolikrát se vám stalo, že jste si něco bez hlubšího pomyšlení koupili? Ať z toho důvodu, že to bylo ve slevě a tak jsme se ani neobtěžovali to vyzkoušet (protože to bylo tak levné, že nemělo smysl se vůbec svlékat). Nebo protože se nám věc líbila a my si jí přinesli domu, hodili do skříně a už ji nikdy nevytáhli? Nebo boty, co jsme si zkusili, ale pak se nám k ničemu doma nehodili a tak jsme je prodali (v lepším případě)? Nebo co oblečení, které stálo sice 150kč, ale vydrželo tak maximálně 5x a pak potkalo popelnici, protože materiál byl tak nekvalitní, že se sepral/roztrhal/zničil?
Já módu miluju, ale snažím se proti tomu taky trochu bojovat… A jak?
vyhýbám se obchoďáku – nechodím běžně do obchodních center
doma je doma – snažím se podporovat lokální výrobce (kteří mají záruku ručnní výroby v naší zemi)
myslím střízlivě – než se rozhodnu si něco pořídit rozmyslím si zda to fakt pořebuju (dokud mám dost kalhot, nepotřebuji nové)
dám tomu čas – dávám si 1-4 dny na rozmyšlenou (kolikrát si to rozmyslím a dojdu k závěru, že to je zbytečný a nebo, že se mi to ani tolik nelíbí)
něco za něco (až když staré zničené kalhoty vyhodím, tak teprve pak vím, že opravdu potřebuji nové)
investuji do kvality – když už se rozhodnu, že je něco bez čeho nemohu žít, investuji do toho i větší peníze abych měla jistotu, že mi věc vydrží na několik let
z druhé ruky – bohužel v našich sekáčích jsem nikdy nic moc nenašla, ale v cizině jsou fakt super!
druhá ruka – oblečení, které mi leží ve skříni buď daruji potřebným, nebo se je snažím prodat, nebo rozdat… Pokud to není ve faaakt zoufalém stavu (mastnej giga flek/roztrhaný kalhoty na zadku)
dvaktrát měř – když mám vytahaná kolena na kalhotech , ustříhnu je na kraťasy. Stejně tak se snažím oblečení co mám ráda opravit, dokud je nositelné (zašiju dirku, nažehlím záplatu, atd..)
Ale nejvíc se mi prostě osvědčilo nekupovat nic unáhleně. Pokud vím, že sháním pásek 3/4 roku a stále mě nepřešel, klidně do něj investuju. Stejně jako vím, že potřebuju batoh na cestování, nebo teplákovou soupravu, protože ty moje tepláky jsou v tak zoufalém stavu, že se za mě přítel stydí i doma… Za to mi nevadí utratit peníze, ani se rozhodnout, že danou věc fakt potřebuju.
(Například tahle mikina Calvin Klein je můj poslední úlovek z Andyou a jsem ráda, že až brzy někam pojedu, tak se nebudu muset pařit a škrtit v kalhotech a nepohodlné bundě, ale hodim na sebe fešnou teplákovku od Calvina a bude to nejen pohodlný, ale budu u toho vypadat i jako člověk :D)
Tímhle článkem nechci tvrdit, že nikdy nenakupuji v korporátu, ale spíš se jen snažím upozornit na zbytečné nakupování věcí, co ani nelze vynosit. Zkuste si říct, že každý kousek co si od teď pořídíte, vezmete aspoň 30x na sebe. 🙂 Investujte do kvality spíš než do kvantity.
A co vy? Zaregistrovali jste slow fashion? A přemýšlíte trochu víc nad svým nakupováním?
Ps.: Pokud Vás zajímá, zda je to Marešovo auto… Tak ano je 😀 … Shodou náhod se nám hodil modrý trabant do kompozice, když jsme kolem procházeli a druhý den ráno jsem u Leoše na Instagramu viděla tuhle jeho fotku s ním 😀 … No upřímně, kdo by si nevyfotil tak hezky upraveného tráboše?
(Content marketing)
Comentarios