Označení reklamy

Hodně se teď řeší označování reklamy u příspěvků na sociálních sítích. Zda stačí #AD nebo je to téměř skrytá reklama? Jakým způsobem k tomu přistupuji já a jaký mám názor na celkový influencer marketing? Ukážu vám také pár příkladů.

V první řadě bych ráda uvedla, že člověk by měl nad spoluprácemi přemýšlet. Což se na úplném začátku blogování jeví jako trochu těžké. Já měla třeba hroznou radost z první, druhé i třetí spolupráce. Byla jsem nadšená tím, že mě vůbec někdo oslovil a tak jsem se nechala zvyklat od firem, které bych dnes už nepropagovala. (Například prášky na detox a hubnutí, u kterých jsem ovšem neuváděla, že je používám, ale pouze vytvořila soutěžní post. Protože mi to přišlo trochu ujetý, že si firma nezjistila, že jsem sama od sebe opravdu hodně hubená. Nebo jsem si nechala poslat za článek pouze kelímek s brčkem. Ten sice do dnes používám na smoothie, ale už bych takovou barterovou spolupráci nedělala.)

Člověk se stejně jako v celém životě i v blogování vyvýjí a stejně tak jako celý život dělá chyby, tak postupně také zjišťuje, co mu je a není blízké a tím směrem se pak ubírá.

Totéž je u přistupování k označování reklamy a spoluprací. Osobně si myslím, že když člověk zvládne bod jedna a začne si spolupráce vybírat s rozmyslem, tak se za ně nemusí stydět. Každý má samozřejmě na toto svůj názor a každý názor je podle mě správný (pokud je to s jeho čistým svědomím a vědomím).

Někdo je pro označování barteru i placeného příspěvku, někdo zase pouze pro placený příspěvek. Někdo zastává neoznačovat vůbec, když je to upřímná spolupráce založená na používání daného produktu i bez spolupráce. A někdo odsuzuje VŠECHNY spolupráce ať označené, nebo neoznačené.

Každý má právo na názor a vzhledem k tomu, že to není nijak regulováno, si také každý může dělat co chce…

Pokud jde o mě, snažím se o označování takto:

Dříve jsem používala pouze #AD do hashtagů, ale to mi po čase začalo připadat málo, v ostatních to zanikne a je to takové, podle mého…no řekněme, slabé označení.

Pokud je příspěvek placený, označuji to jako #reklama nebo #spolupráce, zde na blogu označuji proklik modrou barvou (nesponzorované zelenou) a na konec článku píši do závorky, že je příspěvek sponzorován.

Pokud je to barter (tedy pouze produkt bez finančního ohodnocení) a firma oslovila mě, zda nechci nějaký jejich produkt vyzkoušet a mě se firma i produkt líbí (nebo jsem třeba zvědavá jaký to je, například pití, které jsem nikdy předtím neměla), tak také označuji první příspěvek (nebo více příspěvků – prostě tolik, na kolika jsme se s firmou dohodly) #reklama nebo #spolupráce. Na všech dalších postech, které jsou mimo dohodnuté posty už nic neoznačuji, protože produkt dál využívám a jsem s ním spokojená, ale už to neberu jako propagaci, ani spolupráci. Upřímně se barterové spolupráce až na pár vyjímek snažím nebrat, protože podle mě kazí trh (o tom v následujícím článku).

A pokud vyloženě něco chci a napíšu si o produkt já sama, protože ho třeba mám již ozkoušený a vyhovuje mi, nebo je to nějaká akce na kterou chci jít (například festival na který bych stejně šla) a neřešíme s firmou finanční ohodnocení, tak to ani neberu jako spolupráci, ale pouze poskytnutí mého oblíbeného produktu, bez samotného angažování firmy a jejích finančních prostředků, tudíž mi to přijde stejné, jako kdybych si produkt šla sama koupit.

Ovšem pokud mi k tomu produktu firma poskytne i slevový kód, nebo chce soutěž, tak už to spolupráce je, tudíž to označuji opět jako #reklama nebo #spolupráce.

Jsem ráda, že čím déle v tom (blogování) jsem, tím víc se snažím, vybírat si opravdu (pro mě osobně) kvalitní spolupráce, co budou přínosem pro všechny strany a co se ke mě hodí. I když občas nastane nějaká prekérní situace, která mi dá brouka do hlavy, tak se už nenechám jen tak zvyklat. (Například mi třeba bylo trochu líto, když jsem nedávno musela odmítnout velmi milou slečnu (a těch v marketingu moc není) na velmi dobře placenou dlouhodobou spolupráci, protože měla „normální“ vlasovou kosmetiku a já používám POUZE 98% a více přírodní… Ale bohužel no… Zásady jsou zásady.)

Shrnuto podtrženo, myslím si, že pokud člověk vybírá opravdu věci, které má rád a souzní s těmi produkty, nevidím důvod, proč spolupráce nedělat (ruku na srdce, většina lidí co spolupráce na sociálních sítích hejtuje, tak jich moc neměli…ale ne protože by oni nechtěli, ale protože jim je nikdo nenabídl). Takže ať se každý rozhodne podle svého uvážení, co je podle něj nejlepší.

Outfit:

Michalovo (pánské) tričko zavázané na uzel

Kalhoty – Levi’s

Taška – Česká síťovka

Kabelka – Givenchy

Boty – Moschino

Pásek – Gucci

Brýle – Giorgio Armani z Butik Optique

Hodinky – Storm

Foceno na Střeleckém ostrově.

Můj instagram najdete ZDE: @marblogcz

#Instagram #Levis

Mgr. Martina Neu.. 

E-mail: email@marblog.cz

Tel: +420 602 864 895   

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Blogger Icon
  • Black Facebook Icon