Nákupy jsou návykové – asi jako kokain

Aktualizace: led 15

Nákupy jsou návykové. Je to pro vás překvapení? Nemyslím si.. Nákupní domy a značky se z nás snaží udělat závisláky na oblečení, na nákupech, na slevách. A hlavně na kvantitě oblečení. Abychom si zvykli, že máme pořád něco nového a věcí si nevážili, protože si přeci to tričko za stovku můžu koupit klidně 5x.


A my se necháme. Z mnoha důvodů. Jedním z nich je i ten, že si všemi těmi nákupy a (luxusními) věcmi si jen hladíme vlastní ego. I já sama na sobě často poznám, že touhu po nákupech a luxusu vnímám nejvíc ve chvílích vlastní nepohody. Jako kdyby nás to mělo vykoupit z nehezkých dnů. Nebo tak něco.. A ono to dokonce i funguje! Vemte si, kolikrát se říká, že na špatnou náladu je nejlepší udělat si radost (tím se zpravidla myslí, jít si koupit něco hezkého).


Ale ono není čemu se divit, každým nákupem totiž dokrmujeme náš dopamin.

Chemickou látku, která v nás vyvolává pocit slasti, stejně jako herní automaty, cigarety nebo lajky na sociálních sítích nebo jakákoliv jiná droga, třeba zmíněný kokain. Chceme toho víc a víc a čím méně jsme ve svém životě spokojeni, tím více materiálních věcí potřebujeme. Tím více potřebujeme zaujmout okolí. Ukázat, že za něco stojíme. Že vlastníme kousek, který je krásný, příliš drahý, okázalý nebo nedostupný. Chcete upoutat pozornost. Nebo jen utišit vnítřní chtíč, který volá po touze něco vlastnit.

Je to jakási daň dnešní doby, kdy je všeho dostatek. Až moc věcí pro lidi kteří je nepotřebují a plýtvají s nimi a příliš málo věcí pro lidi, kteří by je opravdu potřebovali. To je paradox. Stejně jako všechno ostatní v našich životech.

Jistě, všichni chceme vypadat krásně. Božsky. Aby nám to slušelo, aby se lidé za námi otáčeli s úžasem v očích a aby nám chválili jak vypadáme či co máme na sobě. Ovšem nemusíme proto pokaždé vykupovat obchodní domy a on-line shopy, ani letní slevy. Vždyť pokud se vyznáme ve svém stylu a víme, co se nám líbí a máme rádi, najdeme ve skříni jistě mnoho kousků kombinovatelného oblečení, které budeme nosit i za několik let.


A jak se tomu vyvarovat?

Je to stejný jako s každou závislostí. Nechoďte jí naproti. Nechoďte do do obchodních center, nenechte si posílat e-maily s informacemi o slevách, když dostanete nutkání mrknout se na nějaký e-shop jděte dělat něco jiného. A když už si něco vyberete, nebo zjistíte, že to nutně potřebujete – vyčkejte… 3 dny, týden, když je to něco, co vám nevykoupí ihned či něco dražšího, počkejte klidně měsíc. Pokud o to budete pořád stát, kupte si to.

Taky se zamyslete nad tím, jestli to není jen obyčejný rozmar. Jestli ty šaty už nemáte v téměř stejném odstínu a střihu. A to neplatí jen o oblečení, ale i o jídle, o potravinách, dekoracích či kosmetice. Zamyslete se, jestli ten nákup opravdu sníte, nebo jestli půlka z toho zplesnivý v ledničce.

Já jsem teď využila 70% slev, což jste možná na Instagramu zaregistrovali a koupila jsem si pyžamo od LaPerly, které si přeji přes 10 let, ale nemohla a nechtěla bych si ho dovolit za původní cenu, takže když na mě vykouklo a bylo v mojí velikosti, neváhala jsem. Ale hodila jsem si do košíku jen to dál se po jejich stránkách nebrouzdala, aby mě to nezlákalo…

Kraťasy ze Zary mám už 8 let a nosím je každé léto // totéž platí o tílku, které je také ze Zary a mám ho podobně dlouho // Gucci pásek mám rok a stále mě baví jako občasný doplněk k oživení outfitu // černé a celkem mohutné brýle od Balenciaga jsem sháněla celkem dlouho a tohle léto jiné brýle téměř nenosím // klasické černé podpadky, které jsou snad jediné pohodlné podpatky v mém botníku, jsem sehnala na BigBrands (nyní Mall.cz)

Marion Marketing s.r.o.

Mgr. Martina Neu.. 

E-mail: email@marblog.cz

Tel: +420 602 864 895   

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Blogger Icon
  • Black Facebook Icon