Rozhodla jsem se přivést na svůj blog a Instagram trochu kontroverze a témat o kterých se moc nemluví. Tentokrát píši o tom proč a jak by si (nejen) influenceři měli říkat o peníze a nebrat každý barter, který jim kdo nabídne. A proč by se o penězích mělo mluvit!
První věc je, že si myslím, že influenceři by si měli brát za reklamu peníze a minimalizovat spolupráce za barter (pokud se nejedná opravdu o produkt, který používají a mají rádi, nebo já mám ještě vyjímku, pokud je barter opravdu hodně drahý), mám tedy na mysli spíš typickou formu propagace ze strany firmy, která se ovšem snaží ušetřit a tak to zkouší touto cestou. Ono to totiž kazí tento trh a firmy toho vědomě dost využívají. Nemluvím o malých podnikatelích, nebo startupech, ale spíš o velkých firmách, které ty finanční možnosti mají. Abych vám osvětlila o čem mluvím, tak to je například momentální propagace značky Pepsi, která MÁ hodně peněz a může si dovolit zaplatit za reklamu v televizi VELIKÉ peníze. Ale do influencerů se jí dávat žádné nechce, protože, se najde nějaký influencer, který to za mikinu a pár plechovek udělá zadarmo…
Nebo zde máte příklad 2 příklady emailů, které mi nedávno přišly: „Hledáme blogerky, které by zmínili naše produkty formou klíčových slov ve svých článcích. Článek nemusí být přímo o modě, jde jen o vložení námi daných 2-3 klíčových slov a pár fotek z našich stránek do Vašeho článku. Za článek si u nás můžete vybrat zboží v cenové kategorii cca 800 Kč. Při dlouhodobější spolupráci nevylučujeme i peněžní odměnu.“
nebo
„Pozvánka na kafe + koláček pro 2 osoby za 1-2 posty na Instagram.“
Upřímně jsem se nad tím zasmála a hlavou mi proběhla myšlenka. „Opravdu jim na to přistoupí nějaký influencer, co má víc jak 2tisíce sledujících?!“ Jestli ano, tak chápu odkud vítr vane, jestli ne, tak je očividné, že firmy stále netuší o influencer marketingu ani Ň a neznají vůbec hodnotu influencerů, takže nejspíš střílí od oka…
A proč mi to přijde tak nepochopitelné?
1) Pořád je to reklama a pokud si firma (dokonce) diktuje klíčová slova a fotky ze stránek, tak už to není ani lehká forma reklamy.
2) Za reklamu by firmy měly platit peníze, stejně jako platí penězmi a ne produkty za reklamu v televizi, novinách nebo rádiu. 3) Pokud my influenceři budeme přistupovat na takto směšné spolupráce, tak se vztah ze strany firem nikdy nezmění. 4) Trávíme nad psaním článků, tvorbou videí, fotografováním kvalitních fotek spoustu času. A pokud to úsilí nedokážeme ocenit ani my (influenceři), tak je jasné, že firmy už tuplem ne.
A to je přeci špatně!
Vždyť my nad tím vymýšlením obsahu strávíme hodně času a to, za co by si marketingová agentura vzala desítky (možná stovky) tisíc, tak někteří udělají za ušetřených 500kč. Nebo za barter… Radši než aby si ten produkt sami koupili, tak berou spolupráce „zadarmo“. Vemte si, že reklama v novinách, kde ji lidé očima pouze přejedou (a vůbec se nad ní nepozastaví, protože je to nezajímá) stojí i 10x víc, než si řekne influencer, který má stejný počet sledujících, které naopak ZAJÍMÁ co ji jejich oblíbený člověk patlá na obličej a přečtou si jeho recenzi (nebo reklamu) celou a rádi. Přitom vymyslet, kde fotku hezky vyfotit, jaký text napsat, nebo jaký scénář natočit, stojí opravdu hodně času. A i když to děláme, protože nás to baví, neznamená to, že bychom za TO neměli dostat peníze. Nebo copak kadeřník, který miluje svou práci taky stříhá lidi zadarmo, jen protože ho to baví? Nebo vinař, který celý život věnuje vínu, to víno pak rozdává na ulici jen tak?
Kalhoty – Levi’s // Triko – Zara // Kabelka – Furla z BigBrands // Brýle – Giorgio Armani z Butik.Optique
Říct si o peníze je pořád ještě tabu. A mluvit o nich, mi přijde v Čechách pomalu sebevražda.
A to teď myslím obecně všemi generacemi i pracovními odvětvími. Je naprosto tabu se někoho na finance ptát, je urážlivé o nich mluvit a pokrytecké je tajit. Dokud se ovšem budeme bát tohoto tématu, tak se nikdy nic nezmění.. Ani v našich životech ani v marketingu. Vždyť není nic špatného na tom zeptat se někoho na plat, pokud to není otázka položená s cílem urazit nebo pošpinit druhého člověka a stejně tak, není nic špatného, naúčtovat si svou cenu, znát ji, mluvit o ní s stát si za ní (více méně za sebe a svou prací tedy). Spousta lidí se bojí zvednout cenu u svého produktu, aby jim neodešli stálý zákazníci, nebo aby to nepřestřelili, když si řeknou o povýšení, ale přitom si tím vlastně svou cenu snižujeme. A ve finále, když už přijde na lámání chleba… Půjdete radši na rande do restaurace, kde za jídlo dáte 180kč, nebo na Cheese do Mekáče…? Jasně… Jak kdy… Podle finanční situace, ale i podle toho, jak moc o to rande vlastně stojíte. Ok, všechno má svého kupce, ale pokud máte kvalitní produkt, odvádíte skvělou práci, výstup nebo službu, nebojte se říct si také adekvátní cenu.
Jednou jsem slyšela skvělou větu, kterou ráda praktikuji. Když se s firmou (budoucím šéfem) chystáte bavit o penězích, nechte je/ho mluvit první, kolikrát budete překvapeni, že vám nabídnou lepší cenu, než byste si bývali řekli sami.
Takže nebojte se mít svou cenu a držte si jí! Protože když slevíte, tak to působí spíš tak, že si za tím (za sebou a svým produktem) nestojíte a to přece nikdo nechce.
Kalhoty a bunda – Levi’s // Boty – Nike // Kabelka – Furla z BigBrands // Brýle – Gucci
Triko – z Havany (sbírám trička ze zajímavých destinací) // kalhoty – Levi’s // kabelka a boty – Love Moschino
Comments