top of page

Zrušení cesty kvůli COVID-19

Naše cesta do USA se nekoná, je nám to líto, ale nedá se nic dělat. Jak ovšem nenechat propadnout veškeré peníze za letenky a zarezervovaná ubytování? Mám pro vás pár tipů a rad, které pomohly nám, tak třeba se někomu z vás budou také hodit.


Letenky a možnost jejich zrušení či změny?


My jsme měli zakoupené letenky přes zprostředkovatele Pelikán odlet byl plánovaný 15.4 a přílet 30.4. Lety pak měli být uskutečněny s FinnAir a British Airways.


Samozřejmě jsme už od začátku března tušili, že nikam neodletíme, ale vzhledem k tomu, že bychom neměli v případě zrušení nárok na žádné finance, tak jsme vyčkali, jak se situace vyvine. Nám se to vyplatilo a lety nám nakonec zrušily samotné letecké společnosti - tudíž máme nárok na plnou finanční náhradu.


1. Moje doporučení - Vyčkejte jak se bude situace vyvíjet a modlete se, že vám to zruší oni sami s ohledem k situaci (pokud nemáte nějaké připojištění a nárok na bezplatné zrušení letenek či ubytování).


British Airways zrušily jako první odletový let Praha - Londýn sami od sebe již před 14 dny - ne-li déle. Takže jsme nevěděli, co se bude dít, ale vzhledem k víc než měsíci do odletu, jsme se rozhodli to zatím neřešit a vyčkat. Do týdne se zrušily veškeré lety (tam i zpět) od obou společností.


2. Moje doporučení - Jaké mají letecké společnosti podmínky na vrácení financí v souvislosti s COVID-19 najdete vždy na jejich stránkách.

Bohužel pokud jste si letenky pořizovali jako my přes zprostředkovatele, stejně musíte vše komunikovat přímo s ním.


Pelikán upozorňuje, že pokud máte odlet za delší dobu, než je 72hodin, nebudou s vámi letenky řešit z kapacitních důvodů. A to je pravda, marně jsme tam psali, když nám přišel automaticky generovaný e-mail o zrušení všech letů (kde bylo dokonce napsáno, že máme Pelikána kontaktovat) a dodnes jsme i tak bez odpovědi... Je to na jednu stranu pochopitelné, musí vyřešit hlavně prioritní lety a cestující, kteří jsou třeba momentálně stále v zahraničí, ale zároveň je trochu znepokojující, když nevíte, zda vám peníze vrátí, nebo co máte vlastně dělat. Myslím, že by od nich bylo mnohem profesionálnější a pro zákazníky klidnější, kdyby napsali, jaký tedy bude průběh a případně, že se nám třeba ozvou v týdnu před plánovaným odletem...


Ubytování a rušení?


My jsme měli 4 ubytování přes AirBnb a 1 ubytování přes Booking.


AirBnb

Vydalo na začátku pandemie upozornění, že veškeré rušení z důvodu COVID-19, bude bezplatně vráceno. My jsme toho využili a zažádali okamžitě o zrušení všechny 4 hostitele.


V momentální situaci je to trochu upraveno a můžete zrušit veškeré ubytování, které je od 14.3 do 14.4., bezplatně.


Naše rušení Airbnb probíhalo takto:

  1. První hostitelka v LA (zde jsme původně měli nárok na zrušení s polovičním poplatkem) - Nás dokonce kontaktovala o 2 dny dříve sama, že nám to klidně bezplatně zruší, ale ať jí to dáme vědět co nejdříve - protože v USA viděli, jak se to v EU rozlézá. Tak jsme souhlasili.

  2. Druhý hostitel v LA (zde jsme původně neměli nárok na zrušení bez poplatku) - Nám také vyšel bezproblémů vstříc.

  3. Hostitel v San Diego (zde jsme měli nárok na bezplatné zrušení) - Ten nám po naší žádosti spolu s vysvětlením (že vzhledem k situaci s COVID-19 vláda ČR zakázala občanům vycestovat a Trump zakázal přílety Evropanům do USA) také vyhověl a bezplatně peníze vrátil. Všichni tito hostitelé nám popřáli hodně zdraví a byli moc milý a ochotní.

  4. Čtvrtý hostitel v Palm Springs (zde jsme původně měli nárok na zrušení s polovičním poplatkem) - kterému jsme poslali stejnou žádost jako předchozím nám ani neodpověděl a rovnou žádost zamítnul. Což by mě za normálních okolností asi nepřekvapilo, ale v tomto případě mi to přišlo dost nevhodné, protože toto ubytování narozdíl od předchozích spravuje asi 5 lidí a nikdo z nich nám nedokázal ani slušně odepsat.... Kdyby třeba napsali, že je jim to líto, ale bohužel nám nemohou vyhovět, protože bla, bla, bla... Tak to samozřejmě pochopím a necháme si vrátit jen tu polovinu, ale tohle chování mě tedy dopálilo tak, že jsem se rozhodla počkat, na poslední možnou chvíli - máme totiž čas zrušit to za těchto podmínek až do 14 dní před příjezdem a zároveň jsem kontaktovala podporu Airbnb s odkazem na "Polehčující okolnosti".


3. Moje doporučení

  • Pokud máte možnost bezplatného zrušení ubytování zrušte to co nejdřív.

  • Pokud tuto možnost nemáte a ani nespadáte do podmínek bezplatného zrušení (příjezd do 14.4), zkuste zažádat o zrušení rezervace z důvodu COVI-19, napište vašemu hostitelovi a situaci mu slušně s politováním vysvětlete (zahrňte informace s nedovolením vycestování naší vlády, že se situace u nás zhoršuje a podobně).

  • Pokud ani to nezabere a on to zamítne (a vy nemáte možnost vrácení finanční částky vůbec, nebo jen určitou na část), tak vyčkejte do posledního možného termínu (je možné, že se totiž budou podmínky od Airbnb upravovat ve váš prospěch).

  • Kdyby se podmínky neměnily, tak pak zažádejte o zrušení rezervace znovu, ale tentokrát s odkazem na "polehčující okolnosti" a detailně je popište, zároveň v tomto případě kontaktujte Airbnb podporu, je velká pravděpodobnost, že budete mít štěstí. :)


Booking

Tady to bylo těžší už od začátku, protože Booking se na svých stránkách ke světové situaci nijak nevyjadřuje a platí tu zřejmě dál stejné podmínky, které jste si zvolily při výběru dané rezervace. Ale žádné zvláštní, nové či polehčující okolnosti tu s ohledem na COVID-19 nejsou.


Naše rušení Booking probíhalo takto:

Kontaktovali jsme naše ubytování, u kterého jsme neměli možnost bezplatného zrušení a situaci jim stejně jako u předešlých vysvětlili. Z hotelu nám odepsali, že zrušení není možné, protože na to nemáme dle dohodnutých podmínek rezervace nárok. Zkusili jsme kontaktovat podporu, ale potvrdili nám to. Ok, víc jsme to tedy neřešili - nemáme nárok.

Rozhodli jsme se to tedy nakonec NEZRUŠIT (peníze by nám totiž propadly tak či tak).

Ovšem nakonec nám to o 4 dny později sám hotel (nebo Booking - nevím) zrušil a veškeré peníze jsme tedy dostaly zpátky.


4. Moje doporučení - I zde platí totéž jako u Airbnb, zkuste kontaktovat přímo hotel, pokud nepochodíte a dohodnuté podmínky rezervace vám nehrají do karet, vyčkejte. Třeba to na základě situace zruší sami.

Milovaný NY

bottom of page