top of page

Hrozba 21. století - influencer marketing

Aktualizováno: 13. 2. 2020

Influencer marketing je mocná zbraň. A influenceři jsou jako prst na jejich spoušti. A i když jsou sociální sítě a tohle celé můj obor a zároveň práce, kterou miluju a naplňuje mě, tak vidím, jak tenké hranice občas může mít. A jak děsivý dopad to může způsobit.




Nedávno jsme měli velmi zajímavou diskuzi.

O paní, která své děti nechala dívat při každém jídle na tablet, protože dítě pak poslušně sedělo a jedlo. Bez keců. Všechno. Asi i brokolici.

Dneska o pár let později z dítěte vyrostla mladá slečna, která je závislá na internetu a hlavně na videích Youtuberů... A to je začátek, děsivého kolotoče, který se pomalu roztáčí už velmi často v dětství.


YouTubeři. To je pro mě osobně kapitola sama o sobě.

Velmi často to jsou ještě děti, radící ještě menším dětem, jak mají žít a co mají dělat. "Názory" které dokáží ovlivnit spousty mladých lidí víc, než si dospělý člověk dokáže vůbec připustit a také představit.

Ale dovolte mi, abych vám to přiblížila... Sama si vzpomínám, když mi bylo cca 13 a já si podle časopisů pro mladé slečny (viz Dívka, Top Dívka, Bravíčko) patlala na vlasy všemožné "domácí masky" s vidinou, že se zlepší (to bylo spíš neškodné a úsměvné)... Ale občas tyhle rady "chytrých" (dospělých!!!!) redaktorek, byly i pěkně nebezpečné a do dnes nechápu, že to tam opravdu otiskli.

Například nejděsivější vzpomínka na radu proti oteklým očím po ránu.

Strkala jsem čajové lžičky do mrazáku a pak si je několik minut (!!!) držela na očích, aby mi opadly raní otoky. Bolelo to a bylo to dost nepříjemné, ale co byste (když je vám 13 a nemáte rozum) pro krásu neudělali?

Do dnes nevím, jestli se tomu smát, brečet, nebo mlátit hlavou o zeď. Divím se, že jsem si neuhnala zánět spojivek nebo něco podobného.. Je až děsivé, jak snadno se mladý člověk nechá ovlivnit, když někomu věří a v danou chvíli ho vůbec nezajímá a nenapadne, že to může mít katastrofické následky.


Vraťme se tedy k "influencerům" a jejich vlivu

Slečny ukazující prsa a ostatní části těla po plastických operacích, tvrdících, jak se KONEČNĚ cítí krásné a jak jim to změnilo život (třeba v 18 letech..?), ovlivňující mladé slečny tak moc, že je jejich přání k narozeninám právě operace prsou, nebo něčeho jiného.

Umělé nehty, přidělané řasy, vlasy, radící jak na "šťastný" život. Názory, proč si prodloužit či se rovnou vykašlat na školu či zkoušky.


Fotky ovlivňující představu o realitě (nejen) vzhledu

Slečny fotící se na sociální sítě naschvál tak, aby bylo vidět jak "krásnou" / extrémně hubenou postavu mají...

Nahá těla, často na hranicí slušnosti, focená za účelem přitáhnout pozornost...

Opačné extrémy říkající, že "všechno" je v pořádku i když už to hraničí se závažnými zdravotními problémy...

Či jiné nezdravé ukázky ať už fyzické či psychické, které vytváří (byť někdy možná nechtěně) u druhých pocit, že je právě toto správně.

Už jen samotný fakt, že beauty segment je každým rokem větší a poptávka po kosmetických přípravcích každým rokem roste. To je varovným signálem, že sociální sítě a vzhled nás ovlivňuje víc, než tomu kdy dřív bylo.


Neznat a nevědět, znamená nemít štít

Nejděsivější na tom celém je, že většina lidí ani netuší, jaká nebezpečí na sociálních sítích v tomhle směru jsou. Lidé, pohybující se na sociálních sítích to aspoň tuší, ale co rodiče dětí, které sociální sítě téměř minuly?

Rodiče, kteří nemají často ani ponětí, koho a co jejich děti/dospívající sledují a obdivují. Kdo je ovlivňuje... V pubertě vás totiž už tolik neovlivňují rodiče, jako tomu bylo v dětství, tam přichází na řadu přátelé, okolí s jakým se stýkáte a osoby, které si vyberete a obdivujete. Rodiče, kteří nemají podvědomí o těchto hrozbách internetu a nedokážou tak ani své děti kvalitně edukovat a připravit na podobné situace..


Názory, které si každý může do éteru hlásat jak jen chce (díky, že můžeme mít svobodu slova, ale...) , mají také svou daň. A tou je právě tohle.

Každá mince má dvě strany. A buď je vidíme, nebo před nimi zavíráme oči.


Pojďme prosím mluvit o těchto problémech. Pojďme společně přemýšlet (pokud jste z marketingu, nebo to můžete nějak ovlivnit), s kým navazujeme/te spolupráci, komu dovolíme zastupovat "naše" značky.

Pojďme mít trochu sebereflexe a přemýšlejme o tom, zda tahle kampaň a daný influencer neovlivní třeba kamaráda vašeho syna. Protože ten kamarád pak může ovlivnit i právě vaše dítě či mnoho dalších dětí, kteří na to jednou v budoucnu můžou doplatit...


Outfit: Kožich od babičky, džíny Levi's a boty Dr.Martens

bottom of page