Jak vybrat dobrého grafika a proč? Aneb není grafik jako grafik

Aktualizace: úno 29

Najít kvalitního "kohokoliv" je dneska obří problém, ale dobrého grafika v době, kdy se za grafika považuje každý, nedej bože každý kdo umí základní funkce v Canva, to je teprve mazec! Podělím se s vámi o moje zkušenosti a o to, proč je dobré najít si jednoho grafika, který vám sedí svým stylem, máte podobný vkus a toho se držte. Ono totiž mít dobrého grafika je strašně důležité. Hezký a zapamatovatelný vzhled je dneska v přesycené době víc než důležité a proto je opravdu lepší, přenechat práci odborníkům. Jenže jak a kde takového grafika sehnat?


Já musím říct, že jsem měla velké štěstí a můj kamarád je skvělý a fakt šikovný grafik a typograf.

Máme oba rádi minimalistický styl a tak jsem věděla, že co se vzhledu týče, bude to super. A měla jsem pravdu. Vytvořil mi logo, písmo i celý vizuál na míru přesně podle mého gusta a naprosto ideální pro naší službu.

Takže kdybyste chtěli typ poptejte se ve Studio Divize a chtějte Jana Buchtelu. :)


Problém nastal ve chvíli, kdy si dal před léty delší dovolenou a já potřebovala rychle náhradu. Sice jsem od Honzy měla kompletní logomanuál a vizuál, ale to je spíš jen takový návod jak s tím pracovat a jaké barvy a styl používat.


Takže začalo grafické peklo číslo 1. a moje vlastní blbost..


Nejprve jsem potřebovala jen nové vizitky a podobné drobnosti. Oslovila jsem tedy tou dobou začínající grafičku, která neměla moc zkušeností ani práce a tak se to hodilo i jí.

Já jsem přesně věděla co potřebuju, jak to má vypadat, upravit, jaký potřebuji formát či to zkompletovat, připravit a poslat do tisku, takže to cca půl roku hezky fungovalo a obě strany byly spokojený.


Co se týče jejích nápadů, a estetiky, to bohužel úplně nebylo v souladu. Nich originálního, nápaditého ani hezkého (ale estetika je samozřejmě individuální věc). Každopádně když se i dneska zpětně podívám na její tvorbu, tak v porovnání s opravdu šikovnými grafiky, je to hodně velký rozdíl. Ale zase na druhou stranu věřím, že jde i o nějaké zkušenosti, které se prostě sbírají léty...


První problém nastal ve chvíli, kdy jsem potřebovala trochu kreativity a požádala jsem o reprezentativní tabulku na dveře (základní údaje, logo, naše pozadí a písmo - s tím, že jí nechávám volnou ruku a s návrhem si vyhraje, ale hlavně aby to bylo na těch dveřích hezký). No dostala jsem tohle..

1) Návrh neměl s kreativitou nic společného a o reprezentativní ceduli se hovořit dle mého názoru moc nedalo.

Byl tam pouze pod sebou ve 3 řadách napsaný název, adresa, ičo a dole v rohu logo. Písmo bylo použito cizí (což ve výsledku zapřela).

Poprosila jsem tedy o návrh jiný, zdůraznila písmo a poslala představu, jak bych si to tedy představovala. Místo toho jsem ovšem dostala odpověď, že tohle dělat nebude a mám si to udělat sama. Takže jsem si to ve finále udělala v Canva a poslala jí to, aby mi to tedy pouze vytiskla na profi tiskárně.


2) Vytisknuté jsem to pak dostala bez našeho ikonického pozadí se slovy, že naše pozadí tam není a že jí bylo jasné, že je moc světlé... No, naše domácí tiskárna to potom znovu v klidu vytiskla i s pozadím... Záhada. No, naše cesty se nadobro rozešly.


Pokračovalo grafické peklo číslo 2.


Další průser nastal, když jsme museli změnit název a s tím i logo a protože můj grafik byl stále k nedostižení, oslovila jsem společnost, která dělala celý náš web. Jejich webový grafik je fakt moc šikovný a i styl se mi líbil, také znají co ne/děláme a tak jsem předpokládala, že to bude trefa do černého.

Bohužel jsem netušila, že to strčí někomu úplně jinému. Někomu, kdo si ani nezjistí, co náš web má či nemá za funkce... No posuďte sami..

Naše boží původní logo:

To co jsme dostali do našich vývojářů byly 2 návrhy, ze kterých mi bylo do smíchu a pláče zároveň, celé je sem raději dávat nebudu, ale tohle snad musí stačit:

1. S bylo pouze okopírované naše původní logo (což nebylo to, o co jsem žádala), ale ještě ty trojúhelníky tam byly naflákaný bez nějakého řádu a estetiky, prostě jak to přišlo grafikovi pod ruku.

2. Bubliny evokující chat by byly fajn, ale my žádný chat NEMÁME!!!!


Záchrana na poslední chvíli

A jak to teda dopadlo? Naštěstí se vrátil můj starý dobrý grafik zpátky k tomu co mu jde nejlépe a zachránil mi logo. Takže doufám, že podobným patáliím a hledáním někoho nového, jsem na dlouhé roky osvobozená. :D


Webový designér není grafik!

To je jedna věc, která by mi taky ušetřila hodně starostí, kdybych to tenkrát dávno věděla. On totiž není grafik jako grafik a většinou se každý specializuje na něco jiného.

Hezké přirovnání je: Představte si sjezdaře na lyžích a běžkaře. Sice oba používají lyže, ale každý je něco úplně jiného a znalosti a zkušenosti jsou naprosto rozdílné.


Tohle snad už tu nebudu ani rozebírat, ale prostě na vzhled webu si musíte najít webového grafika a ne toho stejného, který vám dělá vizitky nebo logo...


Kde dobrého grafika sehnat?

No nejlépe někoho přes doporučení.


Také můžete zkusit hledat freelancery na webových portálech jako je Freelance.cz nebo Fiver.com


Nebo profíky u různých agentur.


Samozřejmě nějaké maličkosti si můžete udělat sami v Canva, pokud máte aspoň trochu estetické oko. Ale buďte v tomto směru opravdu zdravě kritičtí a nechte tuhle práci lidem, kteří vědí co dělají.. :)


Co po něm chtít a jak grafika vybrat?

Takové moje malé skromné tipy jsou:


  1. Nechte si nejprve poslat ukázky prací, ať víte, jestli vám jeho tvorba stylově sedí.

  2. Zjistěte si reference.

  3. Ujasněte si, co od něj budete potřebovat (hodně záleží zda má dělat jen vizitky, logo, celý vizuál nebo navrhovat webové stránky).

  4. Doporučuji najít někoho spíš na dlouhodobou spolupráci, aby i vaše budoucí výstupy byly sjednocené.

  5. Dohodněte se na předem zaplacené záloze, kterou zaplatíte před samotnou tvorbou prvního návrhu a pak doplatku za kompletní a finální logo. To kdyby se vám návrh nelíbil a vy ho vůbec nepoužili, ať je to fér pro obě strany.


V každém případě je dobré, abyste vždy měli nějakou představu co vlastně chcete, jak to má vypadat a co se vám líbí.


Protože do hlavy vám nikdo vidět nemůže a vy se tak vyhnete zbytečným komplikacím, zklamání a vracení projektů.

Inspirovat se můžete třeba na Pinterestu.


Tak vám držím palce, ať výtvory, které dostanete od vašich grafiků vypadají lépe, než jako kdyby je tvořili po páteční noci. :)

Marion Marketing s.r.o.

Mgr. Martina Neu.. 

E-mail: email@marblog.cz

Tel: +420 602 864 895   

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Blogger Icon
  • Black Facebook Icon