Mega soutěže - jeden velký podvod!

Mega soutěže aneb jeden velký podvod. Možná jste si toho už všimli a to i pokud jste influenceři, běžní uživatelé či firma. Na Instagramu se tvoří tzv Mega soutěže, kde má výherce sledovat xy "Influencerů" či firem a vítěz pak dostane výhru či část výhry v hodnotě desítkách tisíc. Pojďme se tomu podívat na zoubek.


Máme 2 druhy těchto soutěží.

Jednu zakládají sami influenceři - na vzájemnou propagaci a buď do toho přihodí své produkty, nebo osloví firmy se kterými třeba již spolupracují a zapojí je do toho - tohle je ta lepší verze.


Druhou zakládají pochybné společnosti - které to mají jako svůj business, což by nebyl takový problém, kdyby za tím organizací stáli lidé, kteří by to dělali poctivě a s rozumem, tak by to možná i přineslo ovce, ale s tím jsem se já bohužel zatím nesetkala. Ti pak zlákají firmy, které netuší, jak tohle celé funguje a nebo je jim to jedno a do soutěže se zapojí... - to je ta horší verze, na kterou se společně v tomto článku podíváme.


Minule mi přišel e-mail, abych se s mojí firmou do této Mega soutěže zapojila. Dávám vám ho sem pro představu, ale už jen zdravý rozum musí křičet o pomoc, když to celé čte...

Projdeme si ten e-mail celý popořádku

Charitativní podtext? - Moc ráda bych viděla, jaké charitě to dají (žádná totiž uvedená není a zřejmě to nemají ani v plánu) a pokud náhodou nějakou uvedou, tak by mě zajímalo jestli ta jejich "charita" nebude jen další marketingový tahač a business někoho ze zakladatelů - protože co si budem, není charita jako charita a spousta takových "charit" jsou jen dobrá kasa na peníze a potřebným jde maximálně pár procent z celé vybrané částky.


"Influenceři" - kteří jsou do soutěží zapojení nejsou žádní vlivní influenceři, ale většina z nich jsou stejný podvod jako celá tahle šaškárna.

Kromě pár uvedených známých osobností (ehm - dvou prvních), zbytek uvedených "influencerů" nikdo v reálu nezná a na IG se mi je ani nepodařilo dohledat..

Například u nich často zmiňovaná Lucia Javorcekova - má většinu komentářů celkem pochybných a ještě od cizinců - takže nevím, k čemu jsou pak takový sledující české firmě.

Bez ohledu na to, že je v uvedeném e-mailu napsáno, že "Spolupracují s influencery xy", ale nikde se neuvádí, že v té konkrétní soutěži tyto osoby zapojené budou, takže i kdyby pro vás bylo zajímavé spolupracovat s Lucií nebo Attilou, tak nikde není zaručeno, že se zrovna oni dva do této soutěže opravdu zapojí.


Zapojení uživatelé/soutěžící - Těm jde pouze o výhru a ne o vaší firmu či produkt. Takže nejenže si vás mezi těmi 29 ostatními profily, které začnou sledovat ani nevšimnou, ale po skončení vás zase přestanou sledovat.

Kdybyste ty peníze radši vzali a udělali si tu soutěž sami, zasponzorovali pořádnou reklamu či navázali spolupráci s reálnými influencery, výsledek bude mnohem efektivnější, protože cena za zapojení je celkem vysoká. Viz níže.


A jak to celé probíhá?

- Soutěž trvá 7 dní.

- Když se chcete zapojit, musíte zaplatit buď cca 800 euro - 1300 euro - 2000 euro a ještě k tomu můžete darovat nějaké své produkty.

- Zapojených je 30 profilů (influecerů a firem), takže vaše firma zapadne mezi dalšími 29 účastníky.

- Výhra má být MacBook Air/ iPhone 11 / Poukaz na dovolenou (bohužel není ani napsané přes jakou společnost, kam, atd.) / a další ceny (...nějak si nemůžu pomoct, ale připadá mi to stejný jako takové ty internetové spamy a kola štěstí, které nikdy nikdo nevyhrál)


A obchodní podmínky/pravidla?

Je jich tam fakt hodně, ale ty nejzajímavější jsem pro vás vybrala:

"Organizátor neručí a nenesie zodpovednosť za stratu, nedoručenie, oneskorené doručenie, alebo poškodenie Ceny"

"Účast ani Cenu súťaže nelze vymáhat soudní cestou"

"Výherca se odfotografuje s Cenou súťaže, a následne zverejní predmetnú fotografiu na vlastnom verejnom účte v prostredí internetu, prostredníctvom voľne dostupnej aplikácie Instagram"


No, co na to říct...


Pár slov k běžným soutěžím

I když se zaměříme na "obyčejné" soutěže, tak pokud jsou nerozvážně cílené a jsou do nich zapojení uživatelé či influenceři, kteří nejsou vaše cílová skupina, tak vám přivedou pouze chvilkové sledující, kteří jsou:

1) pro vás absolutně nerelevantní, protože vám sice na chvilku zvednou počet sledujících, ale zisk z nich budete mít nulový. (Zároveň vám sníží dosah, protože je váš obsah nebude zajímat.)

2) většina z nich po ukončení soutěže odejde


Není také neobvyklé, že se často stává, že losující influenceři ani žádného výherce nevyberou - což zapojené uživatele naštve a firma si tak spíš uškodí než pomůže.

Proto si dejte velký pozor na to, s kým spolupracujete a jaké soutěže tvoříte.


Lepší ilustrační fotku, která by někomu nepatřila a měla co dělat s mega soutěžemi jsem bohužel neměla, ale pověšený zajíc mi přijde celkem trefný. Protože nechcete přeci kupovat zajíce v pytli. :)


Mgr. Martina Neu.. 

E-mail: email@marblog.cz

Tel: +420 602 864 895   

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Blogger Icon
  • Black Facebook Icon